تکنولوژی RFIDدر سیستم های هوشمند

عملکرد RFID در سیستم هوشمند سازی پارکینگ


کلمه RFID مخفف Radio Frequency Identification  به معنای سامانه تشخیص از طریق امواج رادیویی می باشد .

نحوه کارکرد  این سامانه  از طریق برقراری ارتباط بین یک تگخوان یا بازخوان (Reader)  و یک شناسه یا  تگ (Tag) می باشد . این ارتباط به صورت بدون تماس بوده و زمانیکه تگ در میدان مغناطیسی ایجاد شده از طرف  تگخوان قرار بگیرد باعث  برقراری ارتباط  رادیویی  می شود و قادر به ارسال  اطلاعات خود به روی تگخوان  می گردد.

RFID دارای سه فرکانس متفاوت می باشد :
– فرکانس پایین LF): Low Frequency) ← یعنی فرکانس بین 120 تا 134 کیلو هرتز)
– فرکانس بالا HF): High Frequency) ← یعنی فرکانس 13.56 مگاهرتز)
– فرکانس بسیار بالا UHF): Ultra High Frequency) ← یعنی فرکانس بین 860 تا 915 کیلو هرتز)

کاربرد تکنولوژی RFIDدر سیستم های هوشمند

کاربرد تکنولوژی RFID در برخی از کاربردهای روزمره و زندگی عادی انسان‌ها است. به همین دلیل دانشمندان و محققان این حوزه تمرکز بسیاری بر توسعه و پیشرفت این تکنولوژی معطوف کردند.

کاربرد تکنولوژی RFID به یک یا چند مورد خاص محدود نمی‌شود و کشورهایی که به ظرفیت نامحدود آن پی برده‌اند، از آن‌ها و ابزارهای مرتبط به آنها در اکثر بخش‌های امنیتی خود استفاده کردند. پارکینگ‌های هوشمند، گیت‌های ورود دیجیتالی، بیمارستان‌های با سیستم امنیتی هوشمند و حتی سیستم‌های انبارداری پیشرفته ، شهربازی ،باشگاههای ورزش ،اتاق سرورها  نمونه‌هایی از کاربردی تکنولوژی RFID  می باشند .

کاربرد تکنولوژی RFID در پارکینگ‌های هوشمند

با شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن تعداد خودرو پارک شده در پارکینگ‌ها باعث شده که مدیریت آنها بسیار مشکل شود  و از شیوه‌های مختلفی برای آن استفاده شود. از طرف دیگر داشتن آمار لحظه‌ای فضای پارکینگ و مدیریت کنترل تردد آن نیز بسیار مشکل است.

روشهای مختلفی برای مدیریت پارکینگ‌استفاده می‌شود   که می‌توان به سیستم‌های اینترنت اشیاء و تکنولوژی RFID اشاره کرد.

تکنولوژی RFID در پارکینگ‌های هوشمندشرایطی را فراهم می‌کند که بخش‌های امنیتی کنترل بیشتری بر ماشین‌های ورودی و خروجی داشته باشد و آمار لحظه‌ای تعداد ماشین‌ها و فضای خالی موجود در پارکینگ‌ها را از سیستم کسب کند.

کاربرد تکنولوژی RFID در ثبت تردد کارکنان و حضور و غیاب

کاربرد تکنولوژی RFIDرا می‌توان در سیستم‌های ثبت تردد کارکنان و حضور و غیاب آنها دانست. در مورد مشکلات ثبت تردد دستی و اشتباهاتی که در جریان آن رخ می‌دهد مطالب زیادی وجود دارد و با تکیه بر همین اشتباهات این تکنولوژی توانسته است که نقش مهمی در این حوزه بر عهده بگیرد. سیستم‌های حضور غیاب و کنترل تردد مبتنی بر تکنولوژی RFID از کارت تردد استفاده می‌کنند که دارای تراشه‌های مرتبط با دستگاه کارتخوان هستند. این کارت‌ها و تراشه‌ها حاوی اطلاعات هویتی شخص دارنده کارت هستند که اطلاعات ورود و خروج فرد را به صورت لحظه‌ای ثبت می‌کنند.

تکنولوژی RFIDمی تواند از انتقال ویروس کرونا در شرکت ها جلوگیری کند.انتقال ویروس کرونا از طریق دست می باشد.استفاده از کارتهای  هوشمند جهت حضوروغیاب پرسنل از انتقال وسروس کرونا جلوگیری می کند .

کاربرد تکنولوژی RFIDدر بیمارستان‌ها

بیمارستان‌ها یکی دیگر از نقاطی هست که با ویروس کرونا درگیر می باشد کاربرد  تکنولوژی RFIDمی‌تواند در آنها بسیار کارساز باشد. بیمارستان و مراکز خدماتی مکان‌هایی هستند که با افراد مختلف از طیف‌های مختلف سر و کار دارند و همین موضوع باعث می‌شود که شرایط بسیار شلوغ و پر هرج و مرج در آنها عادی باشد.

رای کنترل این افراد که از لحاظ روحی نیز تحت فشار هستند، استفاده از نیروی انسانی با مشکلات متعددی همراه است و کارکنان را نیز از اهداف اصلی خود دور می کند. این در حالی است که با استفاده از تکنولوژی RFID می‌توان به راحتی امکان تردد کارکنان را فراهم آورد و از ورود غیر ضرور افراد غیر مجاز جلوگیری کرد. تنها کاری که باید در این مورد صورت گیرد، نصب یک سیستم کنترل تردد و صدور کارت تردد برای کارکنان بیمارستان است.

کاربرد تکنولوژی RFIDدر شهربازی

در یک شهربازی، سیستم کنترل بلیط یا میزان فروش قلب تپنده یک شهربازی است. مدیریت آسان مجموعه و کنترل میزان درآمد حاصل از آن از یک‌سو و ترغیب مشتریان به استفاده بیشتر از دستگاه‌های بازی از سوی دیگر، دغدغه همیشگی مالکین شهربازی بوده است. با استفاده از این سیستم، دیگر نیازی نیست که مشتری تعداد زیادی سکه را در جیب‌های خود حمل کند و یا زمان زیادی را در صف‌های طولانی گیشه‌ها، جهت خرید بلیط صرف نماید. RFID، یا فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین تکنولوژی‌ها است که به این سیستم کمک شایانی می‌نماید.

تکنولوژی RFID ، داده‌ها را توسط ابزارهای ویژه خود، به‌صورت خودکار استخراج و با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده، در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار ما قرار می‌دهد.

کاربرد تکنولوژی RFIDدرباشگاهای ورزشی  

تکنولوژی RFID  سیستمی با استفاده از نرم افزار ،سخت افزارها، کارت های ارائه شده و شاخص های ورزشی که مجموعه ی ورزشی مدرنیزه و هوشمندی را برای مدیریت باشگاه فراهم می آورد.

با بکارگیری گیت در باشگاه عملاً کار اپراتور فقط ثبت نام و تمدید اعتبار می­باشد و کلیه عملیات مربوط به کنترل ورورد و خروج، اختصاص کمد و آزاد کردن آن، کنترل میزان بدهی اعضا، ممانعت از ورود افراد متفرقه و یا اعضای فاقد تمدید، توسط گیت صورت بپذیرد و اپراتور در صورت نیاز با مراجعه به نرم افزار، گزارش کارکرد را مشاهده می­کند.

پارکینگ هوشمند ، دستگاه صف شکن بانکی ، RFID ، دستگاه صدور قبض پارکینگ ، پلاک خوان ، نرم افزار جامع اتوماسیون پارکینگ  ،نرم افزار جامع اتوماسیون پارکینگ شهربازی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Error: Contact form not found.

×