سیستم پارک اتوماتیک خودرو

APS)Automated parking system)

سیستم پارک اتوماتیک خودرو (APS) یک سیستم مکانیکی است که خودرو را از محل نهایی حرکت به محل پارک منتقل می کند و بر مبنای به حداقل رساندن مساحت و یا حجم مورد نیاز برای پارک خودروها طراحی شده است. سیستم APS پارکینگ در واقع مانند یک گاراژ پارکینگ چند طبقه ، اتومبیل ها را در چند سطح به صورت عمودی روی هم قرار می دهد تا حداکثر تعداد پارکینگ ها را به حداقل برساند و در نتیجه ،  استفاده از مساحت زمین را به حداقل می رساند. APS از سیستم مکانیکی برای انتقال اتومبیل به پارکینگ (بدون نیاز به راننده) استفاده می کند تا فضای زیادی را که در یک پارکینگ چند طبقه ای برای پارک خودرو استفاده میشود از بین ببرد. در واقع یک گاراژ پارکینگ چند طبقه شبیه پارکینگ های متعددی است که به صورت عمودی روی هم انباشته شده اند اما APS بیشتر شبیه یک سیستم ذخیره سازی و بازیابی خودکار اتومبیل است.


APS همچنین به طور کلی با نامهای مختلف دیگری شناخته می شود ، از جمله:

  • امکانات پارک اتوماتیک (APF)
  • سیستم ذخیره سازی و بازیابی اتوماتیک خودرو (AVSRS)
  • سیستم پارک ماشین
  • پارکینگ مکانیکی و گاراژ پارکینگ رباتیک

اولین استفاده از APS در فرانسه در شهر پاریس در سال 1905 در Garage Rue de Ponthieu بود . این APS شامل یک سازه بتونی پیشگامانه با یک آسانسور داخلی برای انتقال اتومبیل به سطوح بالاتر بود که متصدیان اتومبیل را در آنجا پارک می کردند.

در دهه 1920 ، یک APS چرخ فلک مانند (برای اتومبیل ها به جای افراد) به نام سیستم paternoster محبوب شد زیرا می توانست هشت ماشین را در فضای زمینی که برای پارک دو ماشین معمولاً استفاده می شود ، پارک کند.

اولین گاراژ پارکینگ بدون راننده در سال 1951 در واشنگتن دی سی افتتاح شد ، اما به دلیل افزایش ارزش زمین ، فضای اداری جایگزین APSشد.

بزرگترین سیستمها

بزرگترین تاسیسات اتوماتیک پارکینگ در جهان در الجهرا (کویت) است و 2314 مکان پارک فراهم می کند .

سریعترین سیستم پارک اتوماتیک جهان با زمان بازیابی 1 دقیقه و 44 ثانیه در ولفسبورگ (آلمان) است.

بزرگترین APS در اروپا در اورهوس (دانمارک) است و 1000 مکان پارک از طریق 20 دستگاه آسانسور اتومبیل را فراهم می کند.

صرفه جویی در فضا

تمام APS از یک مفهوم مشترک برای کاهش سطح فضای پارک استفاده می کنند . روش کار به اینصورت است که قبل از پارک شدن راننده و سرنشینان را از ماشین خارج می کنند ، سپس با APS کاملاً خودکار یا نیمه خودکار ، ماشین تا نقطه ورودی به APS رانده می شود و راننده و سرنشینان از ماشین خارج می شوند. سپس اتومبیل به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک (با انجام اقدامات لازم) به محل پارک خود منتقل می شود. صرفه جویی در فضای ارائه شده توسط APS ، در مقایسه با گاراژ پارکینگ چند طبقه ، عمدتا از کاهش قابل توجه فضا ناشی می شود که مستقیماً به پارکینگ ماشین مربوط نیست.

عرض و عمق فضای پارکینگ (و فاصله بین فضاهای پارکینگ) به طور چشمگیری کاهش می یابد زیرا برای رانندگی اتومبیل به داخل پارکینگ یا باز شدن درب اتومبیل (برای رانندگان و مسافران) نیازی به پرداخت هزینه نیست. برای رانندگی ماشین به / از ورودی / خروجی به یک پارکینگ نیازی به خط رانندگی یا رمپ نیست از آنجا که در منطقه پارکینگ تردد عابران پیاده (رانندگان و مسافران) وجود ندارد ، ارتفاع سقف به حداقل می رسد و برای اسکان عابران پیاده در محوطه پارکینگ نیازی به گذرگاه ، راه پله یا آسانسور نیست. با حذف رمپ ها ، خطوط رانندگی ، عابران پیاده و کاهش ارتفاع سقف ، APS به مواد ساختاری قابل ملاحظه ای کمتر از گاراژ پارکینگ چند طبقه نیاز دارد. بسیاری از APS به جای طراحی بتونی یکپارچه گاراژ پارکینگ چند طبقه ، از چارچوب فولادی (برخی از آنها از اسلبهای بتونی نازک استفاده می کنند) استفاده می کنند. این عوامل به کاهش حجم کلی و صرفه جویی در فضای بیشتر برای APS کمک می کنند.

نتیجه

استفاده از APS باعث می شود اتومبیل های پارک شده و محتوای آنها از امنیت بیشتری برخوردار شود. زیرا دسترسی عمومی به اتومبیل های پارک شده وجود ندارد .

خسارات جزئی پارکینگ مانند خراش ها و فرورفتگی ها برطرف می شود .

رانندگان و مسافران ایمن تر هستند و مجبور نیستند از پارکینگ ها یا گاراژها عبور کنند .

رانندگی در جستجوی فضای پارک از بین می رود ، در نتیجه باعث کاهش انتشار موتور می شود  فقط به حداقل سیستم تهویه و روشنایی نیاز است .

دسترسی معلولیت بهبود یافته است و حجم و تأثیر بصری ساختار پارک به حداقل می رسد .

 پارکینگ هوشمند ، کارت خوان و کارت هوشمند ، RFID ، دستگاه صدور قبض پارکینگ ، پلاک خوان ، نرم افزار جامع اتوماسیون پارکینگ  ،نرم افزار جامع پشهربازی  

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Error: Contact form not found.

×